TÄÄ ON RAAKAA PELIÄ

Nyt muutamassa kauneuskilpailussa oltuani olen tullut ajatelleeksi, että se on todellakin raakaa peliä niinkuin mulle muutamat ohjaajat ovat sanoneet. Mulle on välillä todella vaikeeta hyväksyä itseni ja mun on myönnettävä, että vaikka usein kisoista olen lähtenyt hakemaan itseluottamusta ja kokemusta lisää, niin kauneuskilpailut ovat laittaneet mun pään pyörälle. Mä seison siinä nuorena mimminä monen tuomarin edessä arvioitavana ja samalla kun astelen yleisön luokse, mä olen siinä arvostelun kohteena. Voin myös myöntää, että oon murtunut täysin juuri ennen kilpailun alkamista. Mä oon usein todella itsevarma nuori mimmi, mutta siinä kohtaa kun rupeet pikkuhiljaa tajuaan mihin oot oikeesti lähtenyt mukaan niin tulee haikee että voittajafiilis. Mä oon aina haaveillut pääseväni sisälle kauneuskilpailuihin ja menestyväni myöhemmin paremmin, sillä tiedostan että en oo valmis näin nuorena lähteen enää muiden arvosteltavaksi puolialasti heilumaan bikinit päällä. Sillon on vedettävä raja johonkin unelmaansa jos alkaa tuntuun pahalta. Niin mä joudun nyt tekeen hetkeks ja miettiin asioita. Musta tuntu vuosi taaksepäin siltä, että sitten 19-vuotiaana oon jo saavuttanut sen päämäärän, minkä loin pään sisällä 18-vuotiaana kokemattomana nuorena. Nyt 19-vuotiaana tajuan, että se päämäärä mitä havittelin, niin se on poissa ja haihtumassa. Välillä on vaan parempi pysähtyä miettiin asioita realistisesti ja antaa ajan kulua. Mä uskon, että kun saan kasattua päätäni ja ajatuksiani niin kaikki haaveiden toteuttamiset tuntuu paremmalta.

Mä haluan kertoo oman pienen kokemukseni kauneuskilpailuista, koska jos sinä joka luet tätä tekstiä ja haaveilet kisailusta, niin älä missään nimessä luovu siitä unelmasta. Kauneuskilpailut on myös erittäin mahtavia kokemuksia ja joillekkin se sopii täydellisen hyvin ihan ilman isoa stressiä ja paineen tuntua päässä. Sen takia onkin aina hyvä alottaa pienistä kisoista niinkuin oon itse tehnyt ja jatkan varmasti myöhemmin niiden kautta nousua ylöspäin. Mulla on takana vasta muutama kauneuskilpailu missä oon ollut mukana, mutta voin kertoa että ihan parinkin kilpailun jälkeen sä oot jo saanut ihan huimasti kokemusta. En usko, että ihan jokaikinen ihminen tästä maailmasta lähtee noin vaan puolialasti esiintymään isoille yleisölle ja vielä heidän arvosteltavaksi. Kauneuskilpailussa sä tuut varmasti kuulemaan itsestäsi hyviä puolia, mutta kauneuskilpailu on raakaa peliä. Se ei oo nykypäivänä mikään pikkujuttu jos tosissaan lähtee ajatteleen. Sillä alalla on kova kilpailu ja monet tekee sitä työkseen, missä menestyy useita vuosia. Se ei oo vaan sitä, että kävelet lavalle, vedät pienen hymyn ja poistut. Kauneusalalla kilpailijalla pitää olla itsevarmuutta, hyvä itseluottamus, asenne kohdallaan ja tulla toimeen erilaisissa tilanteissa. Mä oon mokaillut esimerkiksi koreografioissa aina, koska ne on mulle se vaikein juttu tosi usein ollut. Tarvitsen itse rauhassa aikaa opetella suurempia koreografioita. Jotkut oppii nopeesti, jotkut hitaammin. Tosin kun kisaileen lähdetään, niin usein sulla voi olla vaan se pari tuntia aikaa oppia kolme isoo koreografiaa, jonka jälkeen sun täytyy hurmata tuomarit huikeella esintymistaidollas. Mä oon itse ihan hyvä käveleen catwalkilla ja osaan eläytyä tunnelmaan, mutta helposti oon mennyt sekasin joissain kohdissa, josta olen tietysti saannut kuulla. Myös ihan järkyttävä vittuilu ja piikittely sai mut osaks ajatelleeks sitä, että onko tää varmasti nyt oikee hetki olla tässä. Tajusin ettei nyt oo se oikee hetki kun on niin monta muutakin asiaa pään sisällä ja elämässä tapahtuu asioita kokoajan jatkuvalla pyörteellä. Mua ei oo koskaan moitittu niin paljon kun näissä kilpailussa ja se, että kun paskaa syöksyy suoraan sanottuna niskaan joka suunnasta, niin ei sitä vahva mimmikään kestä loppupeleissä. Välillä mulla on se vittumainen asenne käytössä, mutta mä en voi myöskään valehdella muille ihmisille, etteikö mua kiinnostais millasta palautetta ja kritiikin antoa mä olen saanut kilpailuissa. Se on ollut niin rankkaa tekstiä monen ihmisen suusta. Jokainen meistä haluaa tuntea itsensä rakastetuksi. Itsevarmuutta saa jokainen tosin aivan varmasti lisää jos uskaltaa lähteä oikeasti kävelemään ja esiintymään isolle lavalle oman itsensä kanssa.

AAMUAURINKO

Viime kisoissani mulla tuli itku kurkkuun. Siinä vaiheessa ymmärsin, että ehkä mun on nyt parempi hetkeks aikaa rauhottaa kilpailutouhut ja ajatella asioita. Mä en oo siis murtunut moneen kuukauteen valehtelematta yhtään kertaa. Siinä vaiheessa kun oikeesti vahva mimmi murtuu pienessä kisassa, niin on oikeesti ehkä parempi ajatella hyvinvointiaan ja sitä, että onko tää välttämättä just nyt oikee aika tällaiseen hullunmyllyyn. Mun elämässä on tapahtunut tän vuoden aikana tosi paljon asioita, mutta jos mä alkaisin puimaan tänne jokaikistä vastoinkäymistäni, niin ei se mitään kivaa luettavaa olis. Oon myös yrittänyt pitää mahdollisimman paljon yksityisasiani pois somesta tiettyjen sivustojen takia. Joskus on nieltävä vaan se fakta, että kaikki ei tapahdu siinä hetkessä missä ehkä kuvitteli asioiden tapahtuvan. Unelmistaan pitää pitää kiinni ehdottomasti ja päästä toteuttaan niitä, mutta rauhassa ja ajan kanssa se oikeesti onnistuu omasta mielestäni parhaiten.

Mä ehkä kuulostan tekstissäni siltä, että oon luovuttamassa, mutta asia ei oo niin. Mä pysähdyn nyt vaan miettimään asioita, teen hyvän projektin itseni kanssa ja lähden taas ilosemmin ja itsevarmemmin toteuttamaan omaa juttuani mistä nautin varmasti myöhemmin paljon paremmin hyvän olon kera. Tää blogi on mulle erittäin tärkeä asia, vaikka se ei kaikista suosituin olekkaan tässä maassa, mutta te kaikki lukijat ootte tsempanneet mua ihan hirveesti aina joka asiassa ja olleet tukena mistä mä oon ikionnellinen. Iso kiitos kuuluu teille mun pieneen blogimenestykseen ja toivon, että esimerkiksi henkilökohtaisten kirjoitusten myötä ihmiset jäisivät lukemaan ajatuksiani ja ehkä ymmärtäisivät mistä haluan aina puhua blogissani. Tää ei oo pelkästään muoti- ja kauneusblogi mihin kirjoitan hömpänpömppä juttujani ja lataan hienoja kuvia, vaan blogi missä haluan myös kertoa omia ajatuksiani erilaisista asioista. Tärkeintä on just se, että teet niitä juttuja mitkä tuntuu susta itsestäsi hyvältä ja mistä tuut onnelliseks. Blogi on se yks juttu mulle.

AAMUAURINKO1

Mitä ajatuksia teissä kauneuskilpailut herättää?

25 kommenttia

  1. Anonyymi8/30/2015

    Millasta palautetta sitten sait?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähinnä vittuilua ja piikittelyä typeristä asioista kuten hiustenväristäni, mutta myös raakaa arvostelua joistakin kohdista kropassani. Olen esimerkiksi liian leveä ja "isoluinen," joten mua käskettiin laihduttaan useita kiloja. Ymmärrän täysin palautteen antoa, mutta en viitsi tähän postaukseen mainita kaikista ilkeilyistä mitä monikin kilpailija sai kuulla, sillä mun mielestä joidenkin ihmisten päässä ei tunnu liikkuvan muutakuin silmät. Oon edelleen järkytystilassa valitettavasti.

      Poista
    2. Anonyymi8/30/2015

      Niin, nämä ihmiset joilla pyörii pelkät silmät päässä tekevät bisnestä teillä kilpailijoilla. :/ eli helppohan se on bisnesmielessä antaa palautetta, mikä ihmisessä/kropassa mättää, minkätakia ei sovi alalle yms yms... Mutta onneksi on erilaisiakin tuomareita. :)

      Poista
    3. Niinhän se vähän menee juu, mutta niinkuin sanoit: Onneksi on erilaisiakin tuomareita :) Oman kaupunkini missikisoissa meillä oli erittäin ihanat ja sympaattiset tuomarit. Oon siitä ikionnellinen edelleen!

      Poista
  2. Anonyymi8/30/2015

    Muakin kiinnostaisi saada jotain esimerkkejä palautteesta jota sait, niin hyvästä kuin huonostakin, koska itselläni ei ole mitään kokemusta kyseisistä kisoista. Ymmärrän kuitenkin jos et halua kertoa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävelytaitoa on aina kehuttu ja lavan haltuun ottamista! Hymyilen myös aina lavalla ollessani ja kävelen itsevarmasti. Ylempänä mainitsin negatiivisesta palautteesta, jota olen saanut!

      Poista
  3. Anonyymi8/30/2015

    Tuntuisi pahalta lukea että olet saanut paskaa niskaan sekä vittuilua ja piikittelyä :( en tosin ymmärtänyt että keneltä? Eikös tuomarit tai kilpailujen järjestäjät aiheuta kisaajille pahaa oloa tietoisesti toimimalla noin? Eli onko paska tullut sitten kanssakilpailijoilta tai ulkopuolisilta? Tsemppiä joka tapauksessa !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhdessä kilpailussani tuomarit olivat todella symppiksiä ja ihania! Nyt muutamassa kilpailussa on tullut vastaan niin järkyttävää toimintaa kilpailijoita kohden, että paskanmaku on jäänyt kieltämättä suuhun. Yhdessä kilpailussa tuomarit oli aivan juovuksissa yksittäishaastattelussa, mikä oli mun mielestä vastenmielistä toimintaa! Tunsin itseni muiden tyttöjen kanssa lähinnä naurettaviksi kun toisten täytyi juoda itsensä siihen kuntoon, että suusta lipsautellaan ties mitä liibalaaba paskaa. Paskaa on tullut niskaan joka suunnasta, mutta sellastahan se on kauneusalalla ja tiedostan sen täysin. Kumminkin toivon, että joidenkin kauneuskilpailujen toiminta parantuu, koska tuskin kukaan haluaa mennä sellaiseen kilpailuun missä kilpailijat haukutaan pystyyn juovuksissa olevan tuomariston takia.

      Poista
  4. Ajattelemaan pistävä kirjoitus, ihan sanattomaksi vetää! :o

    VastaaPoista
  5. Anonyymi8/30/2015

    Tää kuullostaa nyt vähän siltä, että oot tajunnu ettet sä pärjää etkä kuulu tonne kisoihin. Puet sen vaan tälläseks "hienoks" tekstiks ja selität että nyt vähän taukoa lässynlää. Oot oikeesti ihan ok näkönen tyttö, et mitenkään ihmeellinen tai mallin ainesta niin miksi sun täytyy väkisin yrittää tunkea mukaan noihin kilpailuihin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä pärjään ihan hyvin ja tykkään käydä kilpailemassa! Tässä on vaan nyt siitä kyse, että mä en voi lähteä isoihin kuvioihin mukaan jos mä en oo täysin valmistunut niihin. Mua myöskin aina huvittaa nää teidän joidenkin kommentoinnit, että "oot ihan ok, MUTTA." En myöskään ole väkisin änkenyt mihinkään, niinkuin väitit vaan mut on kutsuttu kilpailuihin ja toivottu, että pääsen paikan päälle. Joskus on vaan pysähdyttävä hetkeksi ajattelemaan omas oloaan ja jatkaa myöhemmin paremmassa henkisessä, että fyysisessä kunnossa. Myöskin kilpailut on nykyään erittäin paljon sovittuja juttuja. Kannattaa muistaa se kun enskerralla moitit jotain tai kuvittelet tietäväsi toisen kilpailutouhuista :)

      Poista
  6. Tosi mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää pohdintaa sulta! :) Itse en varmaan pystyisi lähtemään mihinkään kauneuskilpailuun mukaan, koska stressaantuisin siitä ihan liikaa. En kestäisi olla arvosteltava ulkonäköni perusteella ja ne ilkeät kommentit ja asiattomat palautteet ottaisin varmasti liian tosissani. Ymmärrän hyvin, että sullakin on kisoissa tullut itku kurkkuun ja oot senkin takia vähän rauhoittanut tahtia. Hyvinvointi on todellakin tärkeintä ja itsensä pitää tuntea kauniiksi ilman kauneuskisa-paikkojakin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti!<3 Onneksi ymmärsin ajoissa rauhoittaa tahtia, koska nyt nuorempana on vielä hyvää aikaa valmistautua ja lähtee vaikkapa parin vuoden kuluttua uudestaan kilpailukuvioihin kun on vaan saanut ajatuksensa kasattua! :)

      Poista
  7. Anonyymi8/30/2015

    Kurjaa, että näin kävi. Vaikka olisikin miten vahva, mallimaailma jyrää aika nopeasti ylitse ja saattaa omaa mieltä järkyttää. Kaikki ei vaan pysty olemaan malleja, vaikka intoa olisi. Kukapa nyt ei mallikaunotar haluaisi olla? Olisi kiva kuulla minkälaista palautetta sait. Haleja Jennalle! Elämää ja vastoinkäymisiä ei pidä jäädä harmittelemaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus on vaan ajateltava ensisijaisesti omaa hyvinvointiaan ja pääkoppaansa! Hyvä, että tajusin sen nyt enkä myöhemmin. Kumminkin parin vuoden päästä olen varmasti paljon enemmän valmistunut malli/missi maailmaan kun tiedän nyt kokemusten perusteella mitä se on ja miten siihen kannattaa valmistautua :) Kiitos♥

      Poista
  8. Anonyymi8/31/2015

    Onko noissa kisoissa ollut kisaajien kesken hyvä henki? Vai tapahtuuko takahuoneessa selkäänpuukotusta tai ilkeää juoruilua? Itseä ainakin pelottaisi lähinnä se että muut lannistaisivat haukkumalla tms.
    Nainen on aina naiselle susi, älä anna idioottien lannistaa hymyäsi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai nainen on aina naiselle susi ja tietysti se on tullut huomattua joissakin kisoissa. Esimerkiksi jotkut ei onnittele millään tapaa voittajia, vaan lähtevät naama nyrpyssä pois ja haukkuvat voittajia :D Mulla itselläni on aina ollut kumminkin se asenne, että onnittelen muita vaikka itselleni ei tulisi sitä 1.sijaa :)

      Poista
  9. Tsemppiä ihan hirveästi sulle Jenna! Mä tiedän mistä puhut ja osaan kuvitella tilanteen oikein hyvin. Se on tosiaankin raakaa peliä ja itsensä saa kovettaa tietyissä piireissä aika lailla. :/ Sä oot ihana ja kaunis ja oot tehnyt paljon töitä kaiken eteen. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti ja ihanaa, että näin moni ymmärtää ja jaksaa tsempata!♥

      Poista
  10. Puhut täyttä asiaa, oot kyllä niin ihana <3 Tsemppiä paljon sulle !

    VastaaPoista
  11. Anonyymi9/01/2015

    Missä kaikissa kisoissa sä oot ollu? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähinnä missi tyyppisissä kilpailuissa, missä on haettu edustus tyyppisiä nuoria naisia :)

      Poista
  12. Tuollasissa kisoissa täytyy olla henkinen puoli todella kunnossa ja itseluottamus 100%. Itse ajattelen kaikkia asioita missä pistää itsensä esiin, että leikkiin on itse ryhtynyt ja negatiiviset kommenttit on kestettävä. Näin ajattelen blogistanikin. Jos saan negatiivista palautetta niin otan sen aina positiivisellä mielellä, ellei siihen liity jollain tavalla perheeni. Jos joku random tyyppi kommentoi negatiivisellä tyylillä niin sehän tarkoittaa vaan sitä, että olen saanut tunteita hänessä aikaseksi. Tosin en muista mitä 18-vuotias Kaika ajatteli mutta näin kolmekymppisenä ei enää hetkahda niin helposti muiden mielipiteistä. Hieno kirjoitus sulta ja hienoa, että olet uskaltanut pistää itsesi peliin mukaan. Respect!

    VastaaPoista

Muistathan kommentoida asiallisesti. Vastaan vain postauksiin liittyviin kysymyksiin :)

Instagram: jeannajolienne
Snapchat: jeannayjuliett
Facebook page: Jeannays
Youtube: Jenna Juliet
Email: jeannaysblog@gmail.com