MILLAISTA ON OLLA ARVOSTELUN KOHTEENA BLOGIMAAILMASSA?

Parin vuoden blogikokemuksella mun on pakko kirjoittaa erittäin tärkeästä aiheesta bloggaajia koskien. Mulle blogin pitäminen on oma intohimo ja se oma juttu mitä tykkään tehdä. Joskus vaan tulee se fiilis, että ansaitsenko tai ansaitseeko kukaan kuunnella jatkuvasti ilkeilyä omassa blogissaan. Blogin pitäminen pitäis olla kivaa puuhaa, mutta välillä tulee mietittyä ihmisten käytöstä ja kommentointia postauksiin. Mä oon aina ollut huomiota herättävä tyyppi ja oman tien matkaaja. Sen takia oon ehkä saanut kuulla ilkeitä asioita, koska oon uskaltanut kaikesta huolimatta hymyillä ja jatkaa blogin pitämistä. Tiedän millaista on olla arvostelun kohteena. Se fakta on hyväksyttävä, että jos pitää julkista blogia, missä sua seuraa sadat ja tuhannet ihmiset, niin tuut varmasti kuulemaan ikäviä asioita itsestäsi. Mulla on tapana aina olla positiivinen ja löytää niitä iloisia asioita myös huonojen päivien keskeltä. Osaan myös helposti olla ihminen, josta ei ehkä helposti huomaa että mulla on myös joskus paha olla. Oon todella usein elämäniloinen ja pirteä tyyppi. 

Se mistä haluan tänään puhua, on todella tärkeä aihe liittyen bloggaajiin ja blogeihin. Jokainen tietää miltä tuntuu kun toinen ihminen arvostelee rankalla kädellä. Mä tiedostan pari vuotta bloganneena mitä virheitä välillä toistan mm. kirjoittamisessa tai videossa. Kumminkin yritän aina parhaani ja saada teidät lukijat kiinnostumaan kirjoittamistani aiheista. Joskus musta itsestäni vaan tuntuu siltä, että ihmiset ketkä täällä käyvät lukemassa mun postauksia tai katsomassa videoita eivät keskity ollenkaan tekstin aiheeseen tai videon aiheeseen vaan siihen, että mua täytyy rankalla kädellä arvostella ja käyttäytyä todella törkeesti mua itseäni kohtaan. Ymmärrän täysin, että joitain saattaa ärsyttää jos jokin videopostaus ei onnistu täysin, mutta ei kukaan ihminen saa täydellistä videopostausta tai tekstiä aikaan helpolla. Mä toivon, että te joskus otatte itse kynän käteenne ja yritätte saada täysin virheettömän tekstin aikaan. Se ei nimittäin onnistu. Aina on jotain vialla ainakin joidenkin ihmisten mukaan. Sempä takia on tärkeintä, että yrittää parhaansa ja parantaa joka kerta. Mun on vielä itse kehityttävä bloggaajana paljon, mutta niinhän sen kuuluukin mennä, Ikinä mikään asia ei ole täysin valmis.

Se mitä tulee blogipostaukseni aiheeseen: Millaista on olla arvostelun kohteena blogimaailmassa on itselleni ollut aina iso juttu loppuen lopuksi. Mun mielestä blogimaailmassa rankalla kädellä arvosteleminen ei oo keneltäkään ihmiseltä oikein toimittu. Fiksu kritiikki ja palautteen antaminen ovat aina hyvästä, sillä se saa bloggaajan kehittymään. Minkään tason raivoaminen ja haukkuminen ei auta bloggaajaa kehittymään blogiurassaan. Eräs kommentoija lähiaikoina esimerkiksi suoraan sanottuna kommentissaan raivostui ja kirjoitti itselleni, että: ''LIIKU!! Näytät tönköltä.'' Tällainen kommentointi ei ole millään tapaa fiksua kritiikin ja palautteen antamista, vaan selvää törkeää käytöstä bloggaajaa kohtaan. Palautteensa voi antaa fiksulla tapaa ja toivon, että moni teistä törky kommentoijista valitsisitte sen hienomman tavan ilmaista mielipiteenne ja palautteenne jatkossa jokaisen bloggaajan blogissa. Itse kehityn parhaiten blogiurassani kun uskallan käsitellä ihan uusia aiheita ja saan teiltä hyvää palautetta, mutta myös järkevää kritiikkiä. Uskon jokaisen bloggaajan kehittyvän parhaiten fiksun kritiikin myötä, mutta myös iloisten ja positiivisten kommenttien myötä. Mulle itselleni on ollut aina tärkeää myös kuulla niitä postauksen positiivisia puolia. 



Oon lukenut monien nuorten naisten blogeja ja nähnyt myös heidän blogien kommenttibokseissaan erittäin ilkeeseen sävyyn kirjoitettuja kommentteja. Jotkut ovat jopa lopettaneet tai pitävät taukoa tällaisen kiusanteon myötä, mikä on mun mielestä ikävää, mutta ymmärrettävää. Mä oon itse pitänyt aikanaan taukoa jonkin aikaa, sillä yksinkertaisesti pääkoppa ei vaan kestänyt sitä jatkuvaa arvostelua ja kiusantekoa. Mulle myös on sanottu, että jos et kestä kiusantekoa niin ole hyvä ja poistu. Pakko sanoo tohon lauseeseen sen verran, että kukaan ei ole luonut nettiä siihen tarkoitukseen, että tänne tarvisi tulla purkamaan pahaa oloaan. Jollain tuntuu olevan hukassa käsitys: toisten kunnioittaminen. Omassa elämässäni on paljon huonoja ihmissuhteita takanapäin, mutta mulla ei olisi ikinä minkäänlaista tarvetta mennä ilkeilemään heidän blogeihin tai facebook profiileihin. En tuu koskaan ymmärtään tätä ihmisten vihan määrää ja katkeruutta, mikä huokuu blogien kommenttibokseissa. Suoraan sanottuna olen syvästi järkyttynyt. Jokaisen kannattaa muistaa se fakta, että bloggaajat ovat siinä missä muutkin. Ei yhtään ylemmällä tasolla eikä alemmalla. Mekin ollaan vaan ihmisiä, joilla on omat tunteet ja fiilikset. Pakko myöntää suoraan sanottuna, että olen jopa saanut parhaimmat postausaiheeni ilkeistä kommenteista aikanaan mikä on aika käsittämätön juttu. Toisaalta jopa joskus naurahdan itselleni ja totean, että miten voi olla mahdollista, että juuri ne luetuimmat ja suosituimmat postausideat ovat lähteneet vihaisista kommenteista. Bloggaajana kehittyy kuukausi kuukaudelta ja mitä enemmän jotkut yllättävät mut itseni päättömillä ja uskomattomilla kommenteillaan, niin sitä enemmän jaksan aina vaan yllättää teidät uudestaan blogikirjoituksillani. Jotkut ihmiset ovat jopa myöntäneet mulle, että olivat väärässä. Se jos joku saa mut miettiin asioita. 

Omaa blogiani pitäessä oon huomannut joidenkin etsivän jokaisesta postauksesta pahaa sanottavaa. Samaa olen myös huomannut muiden blogeissa. Jatkuva virheiden etsiminen muista ihmisistä ei ole hyväksyttävä asia. Jos joskus aloitatte blogin pitämisen, menestytte siinä ja olette jatkuvan arvostelun kohteena niin siinä vaiheessa varmasti ymmärrätte miltä se tuntuu. Tiedän niin monia hyviä bloggaajia, jotka kirjoittavat sydämellään omia blogiaiheitaan, mutta saavat silti jatkuvasti vihaa niskaansa. Se mistä mä oon ylpeä on se, että me kestetään. Mä en edes halua muistella tai ajatella kuinka paljon oon nähnyt ihmisissä vihaa blogiurani aikana, jos tätä voi siksi kutsua. Mä teen tätä juttua täysiä ja oon valmis ottamaan sen riskin, että olen ilkeilyn kohteena. Tiedättekö minkä takia? Jos jotain asiaa rakastaa ja sitä tykkää tehdä, niin kaikkea kestää. Mä oon kestänyt ja tuun kestään. Mikään ei pysty lannistamaan mua eikä mun asenne tai luonne oo muuttumassa teidän joidenkin ilkeiden kommenttien myötä. Tähän tekstiin voi samaistua todella moni bloggaaja, josta oon täysin varma. Mikään ei oo niin hienoa, kun se että sä pääset toteuttamaan omaa unelmaasi ja sä menestyt joka kuukausi enemmän ja enemmän. Tehkää sitä omaa juttuanne ja menestykää omalla tavallanne. Se on tärkeintä.


Jos jotain aloittaa, niin ei voi alkaa pelkään huomista.


15 kommenttia

  1. Tyttö sä oot kultaa! Ihan mahtava postaus ja noihan se just on!
    Itsellenikin tullut välillä ihan järkyttävää palautetta, mutta en vaan anna niiden päästä ihon alle.
    Ihanaa syksyä Jenna <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon Eveliina!♥

      Poista
  2. Mun on aivan pakko sanoa, että oon miettinyt näitä asioita myös tosi paljon. Mun päähäni ei vaan mahdu se ajatus, että minkä takia ihmisten pitää etsimällä etsiä toisesta ihmisestä pahaa sanottavaa. Netissä ihmiset osaa olla tosi kamalia ja huomaan sen myös mun työssä kun toimin netissä asiakaspalvelijana. Mun mielestä olis tosi kiva nähdä se elämäänsä kyllästynyt anonyymi kertomassa mielipiteensä päin naamaa sille bloggaajalle. Tuntuu vähän siltä, että netissä ihmisyys katoaa ja ihmiset sanovat toisillensa mitä sattuu. Itse oon onneksi säästynyt näiltä hirveimmiltä kommenteilta, mutta melkein jokaisen blogin kommenttiboksista näitä löytyy. Ja kaikista kamalinta on mun mielestä se, että meidän bloggaajien täytyy niellä nämä törkeydet, julkaista kommentti ja vastata asiallisesti takaisin, koska muuten saamme sellaisen maineen, että me emme ''kestä kritiikkiä''. Kritiikki ja haukkuminen on täysin eri asia ja mä todellakin toivon että ihmiset alkavat huomata sen tulevaisuudessa. Kiitos Jenna, kirjoitit tosi tärkeästä aiheesta <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsestänikin tuntuu välillä, että ihmisyys katoaa netissä näissä joissakin ihmisissä mikä on todella ikävä asia :( Ja valitettavan tosiasia on sekin, että meidän pitää osata silti vastata asiallisesti tai olla vastaamatta, ettei ''maineemme'' tahraudu tai että emme saa lisää kuraa niskaamme. On kyllä todella ihmeellistä :/ Kiitos itsellesi mukavasta kommentista♥

      Poista
  3. Meitä on moneen junaan ja niin kuin sanoit niistä asiattomista kommenteista saa usein miten potkua lisää. Käännä ne voitoksi <3 Ite en edes noteeraa asiatonta "kritiikkiä" se ei oo sen arvoista :) Anonyyminä on helppo huudella "kun ei jää kii" tai tarvi kantaa ns vastuuta mitä on kirjoittanut .. :D Tsemppiä ensi viikolle, oot huippis likka ! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoit kyllä hyvin Nani tuo, että: Käännä ne voitoksi :) Oon täysin samaa mieltä! Kiitos kivasta kommentista♥

      Poista
  4. Hyvä postaus! Mä oon aina kanssa miettinyt, että vitsi multa sais kyllä arvostusta jos kritiikkiä uskaltais antaa omilla kasvoillaan. Kas kummaa sellaista ei vaan oo ikinä tapahtunut.. :D mun mielestä on hienoa että oot jatkanut vaan omalla tyylilläs ja sen suurempia kritiikistä välittämättä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oo kyllä oman blogiurankaan aikana tapahtunut tuota, että tultaisiin omilla kasvoilla ilkeilemään! :D Se on kyllä kumma juttu.. Kiitos ihana Vilma♥

      Poista
  5. Anonyymi10/13/2015

    Miksi suttaat sun nenää lähes joka kuvasta? Sul tosi pieni nenä muutenkin:) häiritsee mua niin ajattelin kysäistä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kavennan nenääni jos haluan :) Hassua, että teitä tuntuu häiritsevän aina joku asia ulkonäössäni.

      Poista
  6. Anonyymi10/13/2015

    Erittäin hyvä postaus! Kirjoitat hyvin ja perustelet näkökantasi. Sitä tarvittaisiin enemmän netissä nykyään ilkeän laukomisen sijaan! Ja tuo postauksen ylempi kuva on aivan mielettömän kaunis :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti sinulle!♥

      Poista
  7. Anonyymi10/14/2015

    Mielestäni ei ole kohtuutonta huomauttaa ihmiselle, jonka blogia - kuten itse mainitsit - lukevat sadat ja tuhannet ihmiset, että oikeakielisyyteen ja ilmaisutaitoon voisi panostaa enemmän. Mikäli haluat blogisi olevan pinnalla, ja menestyvän yhä paremmin, on välttämätöntä oppia kirjoittamaan ja puhumaan ns. kypsästi. Toki jos lukijakunta on yläasteen juuri aloittanutta, ei kirjoitustyylisi haittaa - kyse onkin siitä, mikä on kohderyhmäsi. Suosittelisin sinulle käytäntöä, että luet tekstisi läpi muutamaan kertaan ennen julkaisua, ja pohdit tuoko se esille sen, mitä haluat sanoa riittävän selvästi. Julkista blogia kun kirjoittaa, on tärkeää myös osata kieliopin perussäännöt (huomaa yhdyssanat), jotteivat kielimokat, kuten "sempä", yleistyisi.
    Hyvää jatkoa blogisi kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enhän mä ole tekstissäni sanonutkaan, että ei olisi kohtuutonta huomauttaa jostain asiasta blogissa? :) Puhuin tekstissäni siitä, että kritiikin ja palautteen voi esittää mukavalla tapaa eikä ilkeästi. Silloin bloggaaja kehittyy parhaiten kun saa fiksua palautteen antoa!

      Poista
  8. Aina löytyy ja tulee löytymään niitä ihmisiä, jotka yrittävät loukata tahallaan.. Se on surullista ja kertoo vain ja ainoastaan heidän omasta pahasta olostaan, sekä epävarmuudestaan.. Ne kannattaa antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..
    Asiallinen kritiikki on sitten asia erikseen. :)

    VastaaPoista

Muistathan kommentoida asiallisesti. Vastaan vain postauksiin liittyviin kysymyksiin :)

Instagram: jeannajolienne
Snapchat: jeannayjuliett
Facebook page: Jeannays
Youtube: Jenna Juliet
Email: jeannaysblog@gmail.com