POWER OF MAKE UP

En tiedä kuinka moni teistä lukijoista on törmännyt instagramissa hashtagiin: #powerofmakeup. Päätin tulla kirjoittelemaan teille kyseisestä aiheesta. Mulle meikkaaminen on ollut bloggaamisen lisäksi nuoresta asti intohimo ja joskus rentoina vapaapäivinä saatan kaivaa esiin meikkiboksini ja ruveta harjoittelemaan esimerkiksi erilaisia silmämeikkejä. Haluan tänään jutella meikkaamisesta, sen voimasta ja laittautumisesta.

Kuvissa näette kaksi eri puolta. Meillä ihmisillä on usein tapana ulkonäön perusteella vetää johtopäätöksiä muista ihmisistä tai jopa arvostella. Moni ei varmasti uskalla myöntää tätä, mutta asiahan on juurikin näin. Vasemmalla puolella on mun meikattu puoli ja oikealla meikitön. Mulle tulee vasemmasta puolesta mieleen vahva, mutta hillitty katse. Oikeasta puolesta mulle tulee taas mieleen rauhallinen ja hempeä katse. Joku muu ihminen voi tosin nähdä eritavalla aina toisen ihmisen katseen. Kaikki näkevät asiat niin eritavalla.

56A

Mulle meikkaaminen ja laittautuminen saa aikaan hyvän fiiliksen ja ennenkaikkea mun mielestäni on aina ihanaa ihastella onnistunutta meikkiä, jonka jälkeen voi lähteä hyvillä mielin ihmisten ilmoille tai ottaa kauniita kuvia kaikessa rauhassa. Nykyään ihmiset ovat niin sanotusti selfiekansaa, joten myöskin meikkaamisesta ja tietyistä meikeistä on tullut ihmisille tärkeitä asioita omassa elämässä. Meikillä saa aikaan ihan uuden ilmeen, kuten varmasti tämän postauksen kuvista tulette huomaamaan. Meikillä on kova voima saada aikaan jotain erilaista ja korostaa ihmisen parhaita puolia. Yksi syy omaan meikkaamiseeni on meikin voima. En kumminkaan halua luopua kokonaan siitä Jennasta ja kasvoista, jotka mulle on luotu. Vaikka meikkaaminen onkin yksi intohimoistani, niin viihdyn joskus useitakin päiviä ilman meikkiä rennoissa kuteissa.

POW1

POW2

Ylläolevista kuvista voi huomata samaan aikaan kaksi erilaista katsetta, mutta silti täysin saman ihmisen. Meikillä on suuri vaikutus usein siihen, mitä ihmiset saattavat ajatella ja se on mielestäni täysin tosiasia, eikä sitä tule kieltää. Haluan kumminkin kertoa näiden kuvien avulla, että ihmisen katse tai meikki ei aina kerro kaikkea. Katse voi olla joskus mystinen meikillä tai ilman. Nykymaailma on siitä karu paikka elää, että pieniinkin asioihin takerrutaan ja ihmisiä tuomitaan ulkonäön perustein. Olen omassa blogissani törmännyt kyseiseen asiaan ja haluan tänään kirjoittaa siitä, millainen vaikutus meikin voimalla voi olla. Moni on saattanut huomata kommenttiboksissa ilkeilyn liittyvän usein ulkonäkööni, johon olen myös törmännyt omalla vapaa-ajallani, opiskelupaikassani ja työssäni. Mulla on usein tapana puhua iloisten asioiden lisäksi blogissa syvällisimmistä asioista, koska mun mielestä on enää harvoja blogeja, missä uskalletaan tuoda myös julki niitä elämän ja ihan oman arjenkin ikävempiä asioita. En oo myöskään halunnut luoda itsestäni sellaista kuvaa etteikö mulla olisi joskus huono olla tai että eläisin jotenkin täydellistä elämää. Asiat kun eivät niin vain ole, että mulla olisi jotenkin täydellinen fiilis kokoajan päällä, vaikka videoissani olenkin usein energiaa täynnä.

Näiden kuvien avulla haluan kertoa oman tarinani siitä, miten mua itseäni on kohdeltu. Ajattelin näitä kuvia ottaessa, että millä tavalla mua oltaisiin kohdeltu kun olisin astellut esimerkiksi isoon kauppakeskukseen ja kysynyt helpon kysymyksen kasvoistani: ''Kummalle puoliskolle puhuisit tai kummalta puoliskolta tulisit ehkä kysymään apua?'' Tähän väliin mun on pakko kertoa eräs asia, mihin olen kiinnittänyt huomiota eräässä isossa kauppakeskuksessa. Lähdin laittautuneena kohti päämäärää ja satuin kävelemään yhden myyntipaikan läpi, jolloin nuori myyjä kiinnitti muhun huomionsa ja pyysi tietysti heti neuvottelemaan jostakin heidän tarjouksestaan. Heti mulle oltiin tarjoamassa todella kallista ja isoa ''tarjousta,'' koska hän päätteli täysin meikkaamiseni mukaan mun ''ihmisarvon.'' En tähän väliin halua kertoa julkisesti mitä kyseinen myyjä mulle höpötteli, mutta se liittyi kovasti siihen, miltä hänen mukaan näytin ulkoisesti ison laukkuni ja korvakorujen kera.

Toisena päivänä poikkesin kyseisessä paikassa ruokakaupassa, jolloin kävelin taas tuttuun tapaan myyntipaikan läpi, mutta silloin olin täysin meikittä ja höntsyillä. Ei tainnut kyseinen myyjä edes siinä vaiheessa tunnistaa mua, sillä seuraavaksi ymmärrätte varmasti millainen voima meikillä voi olla. Myyjä aloitti tuttuun tapaan saman virren ja kertoi heidän tarjouksistaan, mutta tällä kertaa mulle napsahti todella edullinen tarjous ja hän myös kohteli mua siihen sävyyn, että: ''ei sun tarvitse tätä ottaa jos tällä hetkellä sun omassa elämässä on kurja tilanne.'' Niin se vaan oli, että viime kerralla se laittautunut tummahiuksinen tyttö oli nyt siinä hiukset ponnarilla, lökärit jalassa ilman meikkiä, joka sai siihen sävyyn asiakaspalvelua, että olisi asiat jotenkin huonosti ja suoraan sanottuna rahaton. Tässä vaiheessa tuntui oikeesti kurjalta ja se miksi musta tuntui kurjalta oli se, että jotkut ihmiset kohtelevat muita ihmisiä täysin eritavalla ulkonäön perusteella. En tiedä kuinka moni on törmännyt tällaiseen tilanteeseen omassa elämässään, että on saanut täysin erilaista asiakaspalvelua meikin tai pukeutumisen myötä, mutta voin varmasti uskoa jonkun kokeneen saman ja haluan pyytää näiden pinnallisten ihmisten puolesta anteeksi vaikka tiedän, ettei mun tarvitsisi, mutta pyydämpähän silti. On kurjaa, että tällaiseen on tultu.

#powerofmakeup

23 kommenttia

  1. Anonyymi3/30/2016

    Mä en nyt tajua yhtään miten tästäkin saa niin dramaattisen tekstin ja ison ongelman :D naiset nyt näyttää erilaisilta ilman meikkiä, jos jatsot ympärillesi niin kaikennäköistä sakkia tuolla menee. Pitää olla aikamoinen trolli että tosissaan herättää huomiota meikittömyydellä. Mä olin yksi päivä kipeänä apteekissa ilman meikkiä likaisilla hiuksilla, niin nauroin vaan kaverilleni miten spurgulta näytin, kukaan ei edes vilkaissut muhun päin. Ei se ole niin vakavaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän tässä nyt ollut pelkästään kyse siitä, että naiset näyttää erilaiselta ilman meikkiä vaan siitä, että miten paljon nykymaailmassa meikki voi vaikuttaa mm. siihen millaista asiakaspalvelua saat. Asiakaspalvelun pitäisi mun mielestä olla yhtä tasapuolista ja reilua, vaikka olisitkin laittautuneena tai ei niin laittautuneena. Toivottavasti luit tekstin loppuun asti :)

      Poista
  2. Anonyymi3/31/2016

    Erittäin hyvä postaus, Jenna! :) Meikillä ja laittautumisella on tosiaan melkoinen voima!

    Mutta nuo siun laitetut kulmat... WAU!!! Miten ihmeessä siä saat niistä noin upean näköiset? Miulla on nimittäin ohuet ja harvat kulmakarvat (vähän niin kuin siulla laittamattomina) enkä todellakaan osaa tehdä niille oikein mitään... vähän kulmakynää ja -geeliä. Olisiko mahdollista saada tutorialia kuvien tai videon muodossa? :) Olisi mahtavaa!

    Kivaa kevättä! :)

    -Laura-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Mä oon nyt kovasti harjoitellut niiden tekemistä kun mulla oli alkuun tosi tönkköä kulmakarvojen ns. muotoilu :D Voin yrittää tehdä videon muodossa tuton jos onnistun :) Kiitos samoin sulle Laura♥

      Poista
  3. Anonyymi3/31/2016

    Mä en kyllä nyt ymmärtäny yhtään mitään. Ei oikein ollu alkua ja loppua ja koko postaus jäi kokonaisuudessaan vähän sekavaks. Mut ihan hyviä pointteja siellä täällä, jos jatkossa oikoluetutat postaukset jollain kaverillas vaikka niin saat vielä korjattua rakenteen ja kieliopilliset jutut ennen julkasua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävää jos jäi sekavaks! Yritin kirjoittaa mahd. selvästi kun vain pystyin :)

      Poista
  4. Anonyymi3/31/2016

    Toi on kyllä niin ihmeellistä, miten palvelu muuttuu kun näyttää erilaiselta. Olisin ite varmaan huomauttanut kyseiselle naiselle siitä, että mites toi palvelu muuttuu niin hirveesti ulkonäöstä riippuen.. :)

    Ja mun mielestä osaat meikata hyvin ja sulle sopii vahva meikki, mut mä en oo ikinä ymmärtänyt tekoripsien päälle. Johtuu ehkä sit siitä et mulla itsellä on pitkät ripset luonnostaan :D sulle toki sopii tekoripset mut nyt kun kattoo vaik kahta alinta kuvaa niin näyttäähän ne tosi epäluonnollisilta..? Tai ne asettuu niin hassusti.

    Mut kivaa kevättä jenna!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on.. Kyseessä oli siis nuori mies myyjä ja meinasin lipsauttaa, että etkö muista mua, mutta jätin sitten sanomatta :D Kiitos :)

      Samoin!♥

      Poista
  5. Nyt oli kyllä niin täyttä asiaa koko teksti! Ainakin omalla kohdalla tuntuu, että itsevarmuus riippuu tosi paljon siitä, onko naamassa meikkiä vai ei. Ja ihan niinkun kirjoititkin, niin nykymaailmassa tuntuu olevan tietynlaiset kauneusstandardit, ja se on kieltämättä aika perseestä. Ärsyttää muuten myös kaikki iltalehtien uutisoinnit, kun joku puolijulkkis on ladannut instagramiin "upean ja meikittömän" kuvan, kun todellisuudessa sillä tytsyllä on vähintäänkin ripsipidennykset ja kestovärjäykset kulmissa. Sitten vielä ihmetellään, miten nuorilla naisilla on usein niin huono itsetunto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa kuulla, että oot samaa mieltä♥ Mua itseänikin on ihmetyttänyt toi, että todellisuudessa joillakin julkisuuden henkilöillä on meikittömissä kuvissa ripsienpidennykset ja kestoväri kulmissa, mikä ei mun mielestä oo millään tapaa meikitön kuva. Ripsienpidennyksetkin tuovat kasvoille täysin eri ilmeen mun mielestä :)

      Poista
  6. Täyttä asiaa puhut! Oot kyllä todella kaunis <3

    VastaaPoista
  7. Anonyymi3/31/2016

    No voi voi. Älykäs myyjä tulkitsee ihmisiä ulkonäön ja olemuksen perusteella, mitä millekin asiakkaalle kannattaa tarjota. Sinä tässä meikeilläs olet suurempi huijari kuin työssään varmasti parhaansa yrittävä myyjä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minkä takia ihmisiä täytyy tulkita ulkonäön perustein? Minkä takia jokaista ihmistä ei voi palvella samanarvoisesti? Tässähän oli kysymys siitä, miten huonosti esim. eräs asiakaspalvelija toimi omasta mielestäni. Uskomatonta, että alat syyllistämään mua huijariksi kun työssään oleva ihminen ei osaa palvella omasta mielestäni ihmisiä samanarvoisesti. Mä omassa työssäni ainakin palvelen asiakkaita samanarvoisesti ja jos olisin esim. myyntityössä, niin kohtaisin kaikki asiakkaat saman arvoisina. Fakta on se :)

      Poista
  8. hyvä postaus ja pointti hyvä! oon itse huomannut mm. stockalla tän saman, siel kiinnitetään tosipaljon huomiota niin naamaan kuin vaatteisiinkin, ja saa parempaa palvelua ku on laittautunut (nimim. kokemusta) :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Johanna ja voin myös sanoa oman kokemukseni myös tuosta kun olen Stockmannilla käynyt myös mm. etsimässä tarvittavia uusia kosmetiikka ostoksia, niin palvelu valitettvasti pelaa aina paremmin silloin kun olet niin sanotusti tälläytyneenä ja erittäin laittautuneena kyseisessä paikassa. En tiedä mistä moinen johtuu, mutta kyllä on ikävää tällainen toiminta mun mielestäni. :(

      Poista
  9. Hyvä teksti ja kivan erilainen aihe! Olet ihan oikeassa siinä, että meikillä saa paljon aikaan ja olen itsekin sen huomannut, että täydessä tällingissä saa täysin erilaista kohtelua, kuin naama paljaana ja esimerkiksi urheiluasussa. Täytyykin paneutua tuohon thepowerofmakeup -kampanjaan paremmin vielä! :)

    http://justsayinghianne.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anne ja näinhän se on todella usein.. Mun mielestäni siinäkin kohtaa on kyse siitä, että jokaista ihmistä tulisi palvella samanarvoisesti!

      Poista
  10. Tää on kyllä täyttä asiaa. Omalle kohdalle ei ole tuollaista kohtelua koskaan sattunut, mutta useasti olen kyllä kuullut ystäviltäni kuinka esimerkiksi juuri pieruverkkareissa ilman meikkiä asiakaspalvelu on ollut halventavaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että oot samaa mieltä♥ Se mua juurikin harmittaa, että asiakaspalvelu saattaa usein ollu halventavaa jos olet niin sanotusti rennolla meiningillä ja kuteilla liikenteessä!

      Poista
  11. Hyvä postaus! :) Kyllä mä itse viihdyn hyvin ilman meikkiä sekä meikin kanssa :) En oo koskaan itse huomannut, että olisin saanut huonoa palvelua kun oon ollut ilman meikkiä esimerkiksi kaupassa :D Töihin ja kaupungille laitan aina meikkiä, tuntuu paljon itsevarmemmalta niin :) Mutta ei lähikauppaa mentäessä meikkiä tartte. Sulla on muuten tosi kivan näköiset kulmakarvat ja kaunis oot muutenkin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Niina! :) Se riippuu kyllä niin paljon asiakaspalvelijasta, mutta omalle kohdalle on sattunut näitä ikäviä tilanteita sillontällöin, niin oli kyllä ihan pakko kertoa. On tietysti tosi hyvä asia jos on aina saanut vaan positiivista ja hyvää palvelua :) Kiitos paljon♥ Oon kasvattanut niitä nyt ahkerasti kookosöljyn kera ja rupeavat pikkuhiljaa jo näyttämään paremmilta :)

      Poista

Muistathan kommentoida asiallisesti. Vastaan vain postauksiin liittyviin kysymyksiin :)

Instagram: jeannajolienne
Snapchat: jeannayjuliett
Facebook page: Jeannays
Youtube: Jenna Juliet
Email: jeannaysblog@gmail.com